В наш час заробітна плата та її підвищення із ростом співробітника — невіддільна частина умов праці. Це не може виступати стимулом до продуктивної праці або бути перевагою. Що ж може мотивувати людей до продуктивності та досягнення потрібних компанії результатів?

Іцхак Кальдерон Адізес  — один з експертів в області підвищення ефективності ведення бізнесу. За 35-річний досвід він працював як консультант комерційних організацій та глав державних правлінь декількох країн. Він створив просту систему із 6 факторів, що здатні підвищити мотивацію та залученість співробітників. Нумо розглянемо їх.

1. Гроші

За думкою роботодавців, гроші — основний важіль запуску мотивації. Чи так це?

В середині минулого століття відомий американський психолог Фредерік Герцберг провів дослідження. Метою було виявити причини підвищення та зниження продуктивності праці. Він опитав 200 співробітників однієї великої компанії, які розповіли йому, в яких випадках робота приносить їм задоволення, а в яких вони відчувають незадоволеність.

По завершенню експерименту, Фредерік створив дихотомічну систему мотивації. Вона складається з:

  • гігієнічної групи факторів — умови й графік роботи, оплата праці, відносини в колективі;
  • групи факторів, що мотивують — суспільне визнання, успіх, службове становище.

Як можна помітити, вона складається із різних типів стимулів.

Ресурси будь-якої компанії обмежені. Аби втримувати співробітників, треба використовувати й нематеріальні стимули.

Крім того, з зібраних інтерв’ю він помітив цікаву закономірність. Насправді людину більше мотивує бажання мати щось, ніж той факт, що це щось у нього вже є. Тому саме підвищення зарплати не стане мотиватором. А ось те, що можна збільшити свій дохід, якщо працювати більш результативно — так.

2. Престиж

Атрибути статусу можуть переважити одноманітні зобов’язання та рутинність. Для такої посади винагородою виступає не сама робота, а увага та емоції оточення. Адже за Іцхаком Адізесом є два види винагороди: зовнішня і внутрішня. Статус, як і гроші, є зовнішньою винагородою.

Атрибутами статусу можуть виступати персоналізована табличка, особистий секретар, службовий автомобіль тощо. Головне, щоб це було помітним для оточення.

3. Можливість займатися тим, що людина любить

Особливою нагородою можуть виступати завдання, що ваш співробітник буде виконувати із задоволенням. Наприклад, відправити на перемови із клієнтами Product Manager — скоріш покарання, ніж винагорода. А ось для молодшого Account Manager це буде справжнє заохочення. 

Читати  Мобінг. Як захистити себе? Поради юриста

4. Надання можливості влади

Влада — потужний спосіб мотивації. Передаючи людині владу, ви надаєте їй можливість самостійно ухвалювати рішення та впливати на інших. Такі повноваження можуть надихнути людини працювати краще.

5. Заохочення шляхом відчуття причетності

Винагородою для співробітника може бути відчуття, що він є невіддільною частиною команди. Він разом з іншими учасниками працює над важливим проєктом, ухвалює рішення, має доступ до «закритої інформації». Співробітник починає асоціювати себе з успіхами компанії. 

Всі ці соціальні переваги, що мають бути у корпоративній культурі компанії, сприяють збільшенню залученості у процеси. 

6. Несення певної місії

Чим можна простимулювати людину, яка не займає високу посаду, не має привілей та й заробітна плата невелика? Віра у певну місію, прагнення досягти цілі. Звичайно, всі мають свої потреби й без зарплатні працювати ніхто не буде. Проте місія компанія може стати мотивацією до плідної роботи.

Висновки

Сильний менеджмент спирається на психологічні особливості поведінки людей. Для того, щоб розуміти, як саме стимулювати кожного зі співробітників, що йому можна запропонувати та отримати у результаті взаємодії, необхідно провести дослідження. До нього відноситься анкетування, опитування, аналіз. І вже виходячи з цих даних, використовувати різні стимули.

Думка, що гроші — головний стимул для працівників, лунає не тільки в Іцхака Адізес. Це перевірено і на нашому досвіді консалтингу для різних сфер бізнесу. Якщо ви готові до виходу на новий рівень, бажаєте обійти конкурентів, звертайтесь до нас. Ми опрацюємо ваш запит, труднощі, які виникають у процесі роботи з персоналом, та надамо рішення. Для безкоштовної консультації залишайте контакти.