Керівники та дослідники менеджменту вважають, що без постійної прихильності співробітників досягнення цілей компанії є неможливим. 

Велика частина співробітників у всьому світі — 63% — «не залучені», що означає, що у них відсутня мотивація, і вони з меншою ймовірністю будуть докладати зусилля в досягнення цілей або результатів організації. А 24% незадоволені та непродуктивні на роботі, та зазвичай схильні поширювати негатив на колег.

Організація з мотивованими працівниками відрізняється високою продуктивністю та прибутковістю. Тому збереження мотивації співробітників є пріоритетом в будь-якому успішному бізнесу.

Щоб досягти постійної вмотивованості ми створюємо систему стимулювання. Аби визначити, що це та як її створювати, розгляньмо два основоположні терміни.

Чим відрізняється мотивація від стимулювання?

Мотивація — це психофізіологічний процес, який під дією зовнішніх або внутрішніх факторів, стимулює у людей бажання займатися тією чи іншою діяльністю.

Стимулювання — свідомі дії з метою підвищення ефективності діяльності працівників і трудової організації шляхом використання розвитку їхніх матеріальних і моральних інтересів.

Тобто, різниця між двома термінами суттєва. Стимулювання — це процес, результатом якого є мотивація. 

Своєю чергою, система стимулювання — модель або механізм, який містить в собі методи створення активної трудової діяльності, що дає необхідні результати. Ця система дозволяє створити умови для задоволення вагомих і соціально обумовлених потреб працівника, формування у нього мотивів ефективної праці.

Під дією цієї системи кожний співробітник самовмотивований на отримання необхідного компанії результату.

На чому базується система стимулювання?

Система стимулювання персоналу ми створюємо з урахуванням поставлених поточних і стратегічних завдань. Цілі у кожної організації різняться, проте основна мета звернення до цього інструменту — підвищення результативності праці. Ступінь віддачі від працівників в ті самі терміни значно зростає, адже він самовмотивований. В загальній динаміці помітно підвищується і прибуток, лояльність клієнтів до компанії, бренд роботодавця. 

Усі стимули, які можуть призвести до вмотивованості співробітників, можна поділити на матеріальні та нематеріальні. До матеріальних стимулів відносять:

  • заробітну плату;
  • участь у розподілі прибутку;
  • премії.

Матеріальний стимул — це верхівка системи стимулювання персоналу підприємства. Зазвичай заробітна плата у більшості успішних фірм не перевищує 70% доходу працівника, інші 30% доходу використовуються у розподілі прибутку.

До нематеріальних відносять організаційні та морально-психологічні.

Організаційними є:

  • надання права голосу у вирішенні важливих завдань;
  • кар’єрний ріст, можливість розвитку професійних навичок;
  • змога займатися більш змістовною, важливою, цікавою, соціально значущою роботою;
  • можливість здійснювати контроль над умовами та ресурсами своєї праці.

Морально-психологічні фактори також є сильними методами стимулювання, хоча на це рідко звертають увагу. Під ними розуміють: 

  • забезпечення умов, в яких людина відчувала б гордість за те, що добре впоралася з роботою, має причетність до неї, відповідальність за її результати, бачить їх цінність;
  • змога проявити здібності, виразити себе в роботі аби співробітник мав можливість довести, на що він здібний;
  • особисте і соціальне визнання. Щодо публічного визнання зрозуміло, його використовують в компаніях. А ось особисте визнання використовують рідше. Його можна виразити у спеціальних доповідях вищому керівництву організації, персональних вітаннях керівництва з нагоди свят і сімейних дат.
Читати  ГЕЙМИФИКАЦИЯ. Эффективное внедрение

При створенні системи стимулювання проводиться тестування та детальний аналіз, які потреби у людини, інтереси, здібності. На основі цією інформації можна визначити, що саме буде спонукати співробітника до продуктивної праці, які заохочення будуть найбільш влучними. 

Як відбувається процес стимулювання співробітника?

В першу чергу треба визначити мету стимулювання. Що ви хочете, щоб співробітник зробив? Чітко зафіксуйте бажаний результат, при чому для цього ви маєте проаналізувати, що саме має зробити співробітник, наскільки досяжна ця ціль, в які терміни має бути виконана робота. 

Наступний крок — визначення методу стимулювання. Що мотивує співробітника до продуктивної праці? Якого стимулу буде достатньо саме для нього? Вище ми зазначили, що стимули можуть бути та матеріальні, і нематеріальні.

Коли ви визначились з цими двома пунктами, можна переходити до безпосередньої взаємодії із підлеглим. Передайте співробітнику конкретну ціль та умови отримання винагороди. В момент бесіди дайте чітке розуміння: у випадку чого він отримає пропоноване вами заохочення, це одиничний випадок чи буде на постійній основі? 

У процесі виконання співробітником поставленої мети проконтролюйте, щоб усі домовленості були дотримані. Виконайте свою обіцянку. 

На завершальному етапі поспілкуйтесь із виконавцем, викажіть своє визнання, цінність його роботи та попросіть його фідбек на такий формат роботи. 

Висновки

Система стимулювання — інструмент або засіб досягнення стратегічно важливих цілей. І в кожній компанії він використовується по-різному. Адже його розробка спирається на стратегію компанії, кадрову політику, корпоративні цінності та культуру, плани компанії, системи оцінки та контролю виконання роботи, суть роботи. 

Створив правильну систему стимулювання, ви зможете правильно керувати підлеглими, мотивувати їх до продуктивної праці. Керівникам не потрібно буде постійно контролювати кожний етап, адже в кінцевому результаті будуть зацікавлені самі співробітники. Таким чином, ви підвищуєте загальне залучення до роботи в компанії, за ті самі терміни виконується більше роботи, у керівників звільняється час на вирішення стратегічно важливих питань. 

Для ваших працівників це не тільки заохочення, а й виклик, де вони можуть проявити себе, відчути більшу важливість своєї роботи. Це також може слугувати вагомим стимулом для залученості, прагнення до розвитку професійних якостей та росту всередині компанії. 

Якщо ви бачите, що результативність роботи менше очікуваної, цілі компанії не досягаються у поставлені терміни, це може свідчити про неправильне стимулювання співробітників або відсутність системи мотивації взагалі. Безкоштовну консультацію по вашій системі стимулювання можна отримати залишивши контакти тут: https://mdconsult.com.ua/.

Звертайтесь та ми визначимо, як саме ми можемо допомогти вам із підвищенням ефективності компанії!