Перша хвиля представників покоління Z вже виходить на ринок, і компаніям потрібно готуватися до того, що ці співробітники відрізняються від міленіалів. Вони дуже зацікавлені в технологіях, для них важлива висока оплата праці, й diversity для них не пустий звук. Простими словами, це перше покоління справжніх цифрових аборигенів. Компаніям потрібно заохочувати їх до співпраці й утримувати в організаціях, а все для того, щоб успішно орієнтуватися у сучасному світі.

Портрет типічного представника покоління Z

Андрій, 20 років. Навчається в університеті. Просуває свій відеоблог. Працює на вихідних та після навчання.

Андрій народився в нульових та виріс в середовищі цифрових технологій. Він вже давно не користувався міським телефоном, ніколи не рахував знаки в sms та не тримав у руках дискету. Він мислить інакше. 

Вже у початковій школі у всіх однокласників Андрія були телефони, а соціальні мережі стали невіддільною частиною життя покоління Z. Круто, вони мають можливість завжди бути в курсі тенденцій. Але від надлишку друзів в інстаграмі та фейсбуці, Андрій та його родичі перестали будувати міцні зв’язки, вони прощаються з друзями та товаришами, як тільки їм стає некомфортно. Аналогічна ситуація з роботою. Якщо щось йде не так чи хоч на краплю не виправдовує очікувань, Андрій готовий писати заяву на звільнення та шукати нове місце роботи. Завдяки технологіям та доступній інформації, він розуміє, що вибір варіантів великий, і без роботи він не залишиться. 

Покоління Z називають егоцентристами, вони й самі себе вважають дуже лінивими. Але статистика свідчить про інше: Андрій та його однолітки вже народилися з підприємницьким талантом, вони бачать історії успіху і чого можна досягнути, створюючи свою справу. Тому до представників покоління Z все ж варто приглянутися, ці люди талановиті та ліпше орієнтуються у світі. А головне, завдяки вродженій підприємливості, вони готові брати на себе відповідальність та відповідати за свої вчинки, у той час, як у міленіалів до цього немає особливої схильності. 

Вони з дитинства справляються з великим обсягом інформації та швидко аналізують його, вони не бояться пропонувати нові оригінальні рішення та легко працюють з кількома завданнями одночасно. А ще представники покоління Z працелюбні: майже 60% готові працювати ночами й на вихідних. До того ж сильним мотиватором для них будуть гроші (70% опитаних зазначають, що це так). 

Андрій закінчує університет, хоча багато його однолітків відмовилося від цієї ідеї, тому що ставляться до вищої освіти скептично. Вже на сьогодні не такий відсоток випускників шкіл прагнуть вступити до університету — у них є інші джерела отримання знань і вони будуть досягати їх самостійно. 

Андрій працює з 16 років, до 20 він вже відчуває себе дорослим та самостійним. Але це не так. Він народився та виріс у доволі стабільний час, його життя планували турботливі батьки, починаючи з того, в яку секцію піти до дитячого садка та закінчуючи тим, які курси підготовки до ЗНО потрібно відвідувати. За результатами дослідження аналітичної компанії  Sparks & Honey, 60% представників покоління Z до 20 років змінили три роботи, при цьому 95% живуть з батьками. 

Андрій погано запам’ятовує інформацію, але точно знає, де її швидко знайти. А ще він завжди готовий проконсультуватися в соціальних мережах у спеціалістів.

Особливості постановки завдань та мотивації: 

Ніщо так не мотивує представників покоління Z, як інтерес до своєї справи. Цікаві завдання та відсутність рутини — те, про що вони мріють. 

Проте, вони не готові братися за завдання, якщо не розуміють, що та навіщо вони роблять та як це впливає на кінцевий результат й цілі компанії. Занадто амбіційні чи абстрактні завдання варто розбивати на дрібніші та реальні в реалізації в чіткі терміни, інакше ефективність може різко знизитися. 

Читати  Концепция Run, Change, Disrupt: кредо лидера нового образца

Для Z всі люди рівні та до керівництва вони прагнуть ставитися як до приятелів, поважати їх як людей, а не як до вищої ланки ієрархії. 

А ще представники покоління Z не розуміють нормованого робочого дня. Навіщо сидіти в офісі саме з 9 до 6, якщо важливий не процес виконання завдань, а результати виконані вчасно. Покоління Z знає, що таке дедлайн. Тому завжди важливо встановлювати правила гри. Ставити жорсткі терміни, але не контролювати понаднормово, пояснювати навіщо щось потрібно зробити і як це вплине на цілі компанії, і не забувати завойовувати повагу. 

Покоління Z не чекають і не вміють будувати довгострокові плани. Вони росли у комфорті та регулярному заохоченні всіх найменших досягнень. У представників покоління Z велика кількість медалей та всякого роду грамот і нагород. Тому за будь-яке виконане завдання вони чекають винагороди. За даними Millennial Branding, покоління Z зробить вибір на користь не суттєвого підвищення через конкретний термін, ніж серйозне підвищення невідомо коли. 

А ще покоління Z перейшло на кліпове мислення і не готове сприймати нову інформацію понад 8 секунд. Тому усне завдання має складатися з 25 слів і має ділитися на підгрупи. Тому якщо ви не бажаєте декілька раз пояснювати одне й те ж, краще відразу поставити завдання у трекері, детально по пунктах.


Z — «некомунікабельне»‎ покоління, але разом з тим дуже оптимістичне й вільне. Не дивлячись на те, що у Z покоління багато віртуальних друзів, вони більше інтроверти й відчувають себе самотньо, їм не вистачає живого спілкування. Тому не забувайте інтегрувати їх у колектив.

Як заохочувати представників покоління Z:

  • Тільки 1 з 8 представників покоління Z сприймають інформацію з паперових носіїв. Тому брошури на кар’єрних ярмарках практично не мають сенсу. Куди ефективніше будувати комунікацію через соціальні мережі та відео стрімінгові сервіси.   
  • У 97% є смартфони, а у 93% — ноутбук. Вони почали користуватися смартфонами ще до того, як навчилися говорити. Тому вони просто не можуть працювати в умовах, де не використовуються технології. Намагайтеся стежити за трендами, своєчасно модернізувати свої робочі умови та не впускайте шанс підкреслити свою інноваційність. 
  • Вони дуже раціональне покоління, тому вимагає від роботодавця: страховку, адекватну ринкову заробітну плату, а ще — “керівника, якого можна поважати”. Не забудьте згадати про це у своїй вакансії. 
  • Z’ти не так сприйнятливі до реклами, як міленіали та “ікси”. Вони прекрасно фільтрують інформацію, тому з ними потрібно бути чесними та прямолінійними.  
  •  Вони схожі на покоління Y у тому, що гостро потребують мати певну ціль чи місію, вони бажають працювати в соціально відповідальних компаніях. Так що стратегія HR-брендинга прослужить вам ще довгий час.
  • Будьте не просто надійним роботодавцем, але й товаришем — кимось, з ким можна і повеселитися, і хто допоможе у складній ситуації. Будьте тим, хто легко знаходить спільну мову — emoji теж підійдуть. 

У підсумку

Здається, з новим поколінням краще не мати справу, дуже багато нюансів. Проте, покоління Z — вдумливі виконавці, і їх можна перетворити у добросовісних працівників, потрібно тільки знати підхід.