Це ще один крок назустріч з вашою новою роботою. Це нові можливості. Це нові досягнення. Це новий колектив. Але спершу до всього “нового” треба пройти важливий етап зі співбесідою. Якщо це у вас не вперше, то процес не буде здаватися таким жахливим. Ви ж знаєте всі питання наперед.“Ким ви бачите себе через 5 років?”, “Чому хочете працювати саме у нас?”. Найкращий варіант — відповісти чесно. Але тут треба бути дипломатом. Наприклад, навряд чи рекрутер буде у захваті від відповіді “Ваша компанія — мій трамплін, через 5 років я переїду в іншу країну і там знайду щось цікавіше”, або “Хочу тут працювати, тому що хочу їсти та гроші потрібні, а чим ви займаєтесь мені байдуже”. Без діалогу вас не візьмуть на роботу, а основні питання вам 100% не будуть здаватися приємними. Проте, якщо підготуватися, співбесіда пройде більш безболісно. 

Питання, які всі ненавидять 

1. Розкажіть про себе.

Пам’ятайте, що рекрутери вже прочитали ваше резюме тому основні пункти вашої біографії вони знають. Вони вже в курсі хто ви за освітою, тому краще розкажіть чому ви обрали цю професію. Скажіть на якій посаді працювали та за яких умов зростали або не зростали професійно. Виберіть відповідні моменти з резюме та розгорніть їх. Це ваш шанс проілюструвати свою пристрасть до галузі та поговорити про досягнення, про які інакше рекрутер навряд чи дізнається. Якщо говоритимете про мінуси, розкажіть, як ви вирішуєте проблеми з вашою “темною” професійною стороною. Рекрутер поставить вам за це плюс.

 2. Чому ви хочете залишити поточну роботу? Або чому залишили минуле місце роботи?

Більшість людей залишають свою теперішню роботу, оскільки настав час йти далі. Ви хочете зробити щось інше, прогресувати і заробляти більше грошей. Можливо, це особистісний конфлікт, або ви просто не хочете більше довго добиратися до офісу. Нічого поганого в цьому немає, якщо ви передасте інформацію делікатно. 

Більшість сказаного вами можна перевірити. Тож, якщо у вас з кимось в колективі виник конфлікт не розповідайте, що колеги були жахливі, а бос “без царя в голові”, скажіть, що ви орієнтуєтесь на доброзичливий колектив і хочете працювати в компанії, цінності якої збігаються з вашими. Або просто розкажіть, що хочете професійно зростати.

3. Де ви бачите себе через 5 років?

Забобонних людей одразу ж кидає в піт. Розповідати про свої плани мало хто любить, тим більше, коли життя таке непередбачуване. У відповіді краще не бути надто конкретним, а зосередитись на короткостроковій перспективі. У вашій відповіді має бути продемонстровано, що ви амбіційні, але також, що ви хочете: а) залишатися в компанії б) розширювати компанію. 

4.  На яку заробітну плату розраховуєте?

Це важливо. Адже ви ж не хочете здатися жадібним та відповісти “Так, щоб з першої зарплатні придбати квартиру”, але і розповідати, що ви готові працювати безкоштовно хай би отримати досвід теж не треба. Звичайно, не хочеться ризикувати шансом отримати більше ніж назвеш, тож є декілька варіантів:

Читати  Контрофер — за та проти. Варто стримувати того, хто вирішив піти?

a) Запитайте їх про діапазон зарплат, а потім подумайте про цифру, яка здається розумною.

b) Будьте чесні, скажіть їм, скільки вам потрібно, щоб покривати всі ваші витрати. Зазвичай, перша співбесіда — це не остаточне обговорення заробітної плати. 

“Співбесіда на вулиці В’язів” або жахливі стрес-інтерв’ю 

Від стрес-інтерв’ю приємного буде ще менше, ніж від незручних питань. Але інтерв’юер не отримує задоволення від вашого катування, він просто хоче побачити, як ви працюєте під тиском. Логіка така: те, як ви реагуєте на стрес під час співбесіди, свідчить про те, як ви будете працювати в подібних ситуаціях на роботі. Створення емоційно-хаотичної обстановки ставить кандидатів у психологічний стрес, щоб побачити, чи будуть вони нервувати, залишатись спокійними чи навіть “розквітати” під тиском. Стрес-інтерв’ю бувають від м’яко неприємних до прямо-агресивних. Ось приблизний сценарій таких інтерв’ю: 

Питання, що залякують. “Чому вас звільнили з останньої роботи?”, “Чи була ваша попередня робота занадто важкою і ви не справлялися?”. Ці агресивні питання потенційно образливі та на них важко відповісти.

Агресивна поведінка. Варіант, коли заявник заходить у кімнату, а інтерв’юер сидить, піднявши ноги на столі та читає газету, яку він тримає, приховуючи обличчя. “Приверніть мою увагу”, — вимагає інтерв’юер. Інші агресивні форми поведінки можуть включати надання на місці негативних відгуків на ваші відповіді.

Несподівані відповіді. Інтерв’юер може задати одне і те ж запитання декілька разів, це не тому що в нього погана пам’ять, а щоб подивитися, як ви реагуєте на чуже нерозуміння. 

Питання, що вимагають часу на роздуми. “Скільки щурів є в Нью-Йорку?”, “Скільки нью-йоркського сміття вони споживають?”. Хоча від вас не очікується, що відповіді на ці запитання ви знаєте, вам потрібно продемонструвати свої вміння пояснити, як би ви дослідили відповідь.

Таких стрес-інтерв’ю не варто боятися. Їх потрібно прийняти. Для проходження цього випробування головне залишатися спокійним та не емоційним протягом всієї співбесіди.  

Ось декілька тактик:

Уточнити питання.Не потрібно вагатися. Це те, що від вас очікується, також ви виграєте час, щоб подумати та сформулювати відповідь. 

Запит додаткових деталей. Якщо є невідома або відсутня інформація, попросіть розібратись, перш ніж продовжити свою відповідь. Не маючи всіх деталей, ви не зможете надати змістовної відповіді. Це покаже вас з кращого боку.

Покажіть свою роботу. Сфокусуйтесь на методах вирішення проблеми, а не на спробі придумати правильну відповідь.

Розкажіть історію, яка підкреслить ваше значення. Знову ж таки, “правильна” відповідь — не мета стрес-інтерв’ю. Краще спробуйте продемонструвати свій унікальний процес мислення.

Не лякайтеся. Такий підхід — частина найму, і ваш інтерв’юер може бути дуже милою людиною.

Пам’ятайте, що не тільки вас обирають, а й ви обираєте. Компанія може бути не такою, як вам хотілося б, корпоративні цінності можуть не збігатися з вашими, тож не варто погоджуватися на пропозицію лише тому, що вас обрали. Адже співбесіда — вулиця з двостороннім рухом.