У багаторічній практиці HR-фахівець хоч раз, але стикається з токсичним співробітником. В цій статті ми з’ясуємо, яких співробітників можна назвати «токсичними», звідки вони беруться, чим небезпечні й що з ними робити.

Що означає «токсичність»?

«Токсичний» у своєму первинному розумінні — це той, що здатний отруїти, викликати отруєння. В контексті робочих взаємовідносин так говорять про працівника, що шкодить колегам та культурі компанії взагалі. 

Токсичність може виявлятися у безпідставних звинуваченнях, обсміюванні роботи, прихованій або неприхованій агресії, сильній роздратованості  та т.і. Насправді те, що може трактуватися як токсична поведінка, суб’єктивно. Розуміння може змінюватися в залежності від компанії та її культури. Провідна риса «токсичної поведінки» — те, що поведінка шкодить іншим людям. 

Аби зрозуміти, що робити з токсичним працівником, розгляньмо причини появи такого співробітника в колективі.

Звідки з’являються токсичні працівники?

Відсутність перевірки відповідності людини корпоративній культурі під час підбору персоналу.

Мова йде про критерій відповідності людини культурі компанії. Буває, що фахівець класний, проте зовсім не розділяє цінності компанії. І якщо компанія робить вибір прийняти його на роботу, рано чи пізно розходження стають помітними та проблематичними.

Піклуйтесь про створення згуртованої команди. Інакше в колективі все частіше будуть з’являтися люди з різними цінностями, принципами ухвалення рішення, уявленнями. Так і з’явиться «токсичний» співробітник. 

Токсична культура.

Toxic-культура — цілком можлива відповідь, чому в компанії токсичні працівники. Токсичною культура може стати внаслідок скорочень, розподілу компанії на частини або навпаки об’єднання, токсичних керівників тощо. 

Особисті якості людини.

Занадто самовпевнені працівники та нарциси більш схильні до токсичності. Вони «все знають самі», «завжди праві» та інші лише заважають їм. Для колег така поведінка може бути неприйнятною.

Переживання співробітника.

Під впливом глибоких переживань людина може стати токсичною для оточення. Причиною може бути що завгодно — втрата близької людини, розлучення, професійна криза, приниження, вигорання тощо.

Отже, умовно токсичних працівників за причиною появи можна поділити на такі групи:

  • «Токсіки», яких не перевіряли на предмет цінностей та відповідності культурі на етапі інтерв’ю.
  • Співробітники, що стали у процесі «токсичними».
  • Топперфоремери, що можуть працювати дуже продуктивно та результативно, проте шкодити іншим членам колективу. 

Що робити з токсичним працівником?

Варто розуміти, що який би не був цінний фахівець, негативний ефект, який токсичний співробітник чинить на організацію, відбивається на компанії більше, ніж короткостроковий. Токсичний працівник буде приносити більше збитків, аніж прибутку. А ще стане яскравим відбитком на вашому бренду роботодавці, адже ті, хто буде страждати від цього топперформера, будуть скаржитись близьким, друзям, схилятися до зміни місця роботи.

А отже потрібно діяти.

План боротьби з токсичним співробітником

Впевніться, що ця людина дійсно складає небезпеку для вашої культури.

Через те, що токсичність може бути досить суб’єктивною, варто перевірити це. Зберіть як можна більше думок, поспостерігайте за співробітником і його поведінкою. Опорою для визначення є те, чи «отруює життя» ця людина колегам, чи заважає їм. Якщо справа не в різних цінностях та уявленнях, а саме в цій конкретній людині, можна переходити до наступного етапу.

Читати  13 проблем підбору. Пам’ятка для HR-менеджерів та керівників

Проведіть бесіду.

Ваш працівник має бути проінформований про те, що є певна проблема в компанії й причиною є його поведінка. Люди не завжди роблять щось навмисно, тому він може й не здогадуватись, що чинить щось не те. Говоріть коректно, з повагою, без оцінювальних висловів на кшталт «самовпевнений», «токсичний» і т.і. Говоріть про ситуацію, як про факт — про конкретну поведінку і наслідки. 

Наступні кроки залежать від причини «токсичності», тому важливо з’ясувати її в процесі спілкування. 

Створіть план дій.

Просто бесіда не допоможе, для подолання «токсичності» потрібно діяти. 

  • Якщо поведінка спричинена культурою компанії або певними подіями в ній, вам доведеться розібратися, що саме це було та знайти спосіб пом’якшити негативний вплив на працівників.
  • Причина в особистих якостях? Змінити людину досить складно, проте можливо, якщо у працівника є таке бажання. Запропонуйте компенсацію курсу з психотерапії, подумайте разом, якими ще шляхами можна це зробити. 
  • Якщо ж справа в особистих переживаннях працівника, то людині необхідна підтримка, план професійного розвитку.

Ізолювати, перевести в інший відділ, команду — це не розв’язання проблеми, а її відтягування. Важливо сконцентруватися саме на корені ситуації та її вирішені. 

Аби співробітник поставився до цього питання серйозно, у вашому плані мають бути терміни виконання плану. Дедлайн має бути реалістичним, аби він не пригнічував людину. Проте й без розтягування цього процесу.

Контроль та перевірка.

Збирайте зворотний зв’язок від колег щодо прогресу токсичного працівника, спілкуйтесь з ним щодо його успіхів. Контроль та перевірка має бути весь час, доки його поведінка не зміниться.

Прощання.

Якщо щось пішло не так, то з цим фахівцем варто попрощатися. Ви зробили усе можливе і наразі це буде правильним рішенням. Таке рішення можна також прийняти, якщо немає можливості розв’язувати проблему токсичності працівника.

Висновки

У підсумок хочемо додати, що токсичність — лише одна з причин, з якої у вас в колективі можуть виникнути складнощі. Якщо у вас є проблема, проте ви не знаєте її причину, звертайтесь за HR-аудитом в MDCONSULT. Ми проаналізуємо ваші HR-процеси та знайдемо рішення для вашого запиту. Залишайте заявку на безкоштовну консультацію: https://landing.mdrecruitment.ua/